Čas neúprosně letí a tak rychle, jak se blíží 39. cruising na První jarní bublání, stejně utíká od momentu, kdy jsme jeli cruising osmatřicátý, o kterém si dnes povíme. Po úvodních trablích s přehříváním auta jsem konečně měl vůz schopný cesty, a tak jsem si to logicky nemohl nechat ujít. Počasí se sice oproti předpovědím pokazilo, návštěvnosti to ale nic neubralo. Kdo by to ještě nevěděl – Elvis, tedy Chrysler LHS první generace, změnil domov. Pořídil jsem si jej od Anise jakožto svou první ameriku a zároveň jako náhradu za Volvo, které jsem prodal kamarádovi. 

Sešel se nás toho dne opravdu hojný počet a jsem za to rád. Čerpací stanice, na které byl sraz, kromě běžného sortimentu má i moc dobrou kávu a výborné sladké pečivo. Mnohem lepší než na běžných pumpách, a cenou rozhodně též umí zaujmout. Trasa byla příjemná, lehce delší než obvykle a našly se zde i velmi krásné úseky. Na kráse jí ubírá jen místy špatný asfalt. Rozhodně jsem ale netrpěl tolik jako Marek v M3 Touring nebo Lukáš v BRZ. Dost bylo ale ode mě, tento článek má primárně v režii Jindra, kterému tímto předávám slo… klávesnici.

Dnes jsem měl poprvé šanci vyjet na cruising se starým jaguarem, kterého jsme loni zprovoznili po asi 14 letech postávání po garážích. Konkrétně se jedná o model XJ6 Long z roku 1977, vybavený řadovým šestiválcem o objemu 4,2 l a manuální čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. V této konfiguraci by mělo jít o nejrychlejší sériové cestovní auto evropské provenience své doby. Nicméně i zde zaúřadovala ropná krize a úsporná opatření, zmenšování. Ano, XJ je o něco menší než jeho předchůdce Mark X (přezdívaný „velryba“), prý aby se snáze vytočil na úzkých anglických cestách a v ostrých zatáčkách. 

Za zvláštní zmínku stojí motorizace tohoto luxusního vozu – pohon obstarává šestiválcový řadový motor z rodiny XK, celohliníkový, s rozvodem DOHC. Na tehdejší dobu velmi pokrokové motory řady XK se objevily koncem 40. let ve sportovním roadsteru XK120 a z něj odvozeném C-Type, který se úspěšně zúčastnil vytrvalostních závodů v Le Mans (dvě vítězství) nebo Mille Miglia. Posledního použití se motory XK dočkaly v modelu Daimler 420 (odvozený od Jaguaru Mk X), který se vyráběl až do poloviny let 90. Produkční životnost motorů řady XK tak zasahuje do šesti dekád a řadí se k nejdéle vyráběným motorům vůbec. Nejvyšších výkonů dosahovaly motory XK 4.2 v první generaci modelu E-type s trojitým karburátorem SU – okolo 265 hp – který bylo možné v závodních aplikacích navýšit až na dvojnásobek. U našeho XJ je sice motor identický, ale jen se dvěma karburátory a naladěný na civilní výkon kolem 170 hp. 

Dost bylo teorie, jedeme na sraz. Na benzínce v Mnichově Hradišti na nás čekal už asi tucet kolegů, převážně s amerikami. Z podobného období jako jaguar byl Ford Thunderbird 6. generace nebo „kolonádový“ cutlass. Obě dvě auta jsou o něco delší a asi o 15 cm širší než jaguar, výkonově jsou na tom ale všechny podobně. Jaguar vzbudil docela zájem, na cruising ho ještě nikdo jiný nepřivezl, a padlo i pár vtipů ohledně velikosti. Po tradičním pokecu následuje pokyn k odjezdu. Řadíme se za cutlasse a v typicky anglickém počasí vyrážíme na cestu. 

Jízdní vlastnosti jaguara vyniknou až po chvíli, kdy vjedeme do kopců a po úzkých okreskách plných zatáček se touláme okolím. Závodní původ motoru XK se nezapře a nejlépe táhne ve vyšších otáčkách nad 3000 rpm. Je to sice hlasitější, než bychom očekávali od luxusní limuzíny, ale zato to má charakter. Díky velkému rejdu řízení i velmi krátkému přednímu převisu dokážeme s jistotou držet stopu pod plynem i v místech, kde cutlass před námi vlaje přes celou silnici. Podvozek u jaguara je až překvapivě tuhý, konstrukčně opět odkazuje k sportovním vozům – karoserie je samonosná, zavěšení nezávislé vpředu i vzadu, nechybí samosvor. Je vidět, že hrbolaté silnice se mu zas tak nelíbí, nicméně nepůsobí posádce žádný diskomfort a stopu drží s jistotou. 

Asi po hodině přijíždíme na koupaliště, kde nás čeká focení a občerstvení…

Již brzy se sejdeme znovu. 20. 4. 2024 spolu vyjedeme na další edici Café en Gasolinera with Junk Rods cruising, tentokrát se společně vydáme na 19. První jarní bublání. Sledujte naše sociální sítě, zejména Facebook, již brzy bude venku událost s podrobnostmi. Zároveň se blíží západočeská orientační rallye, na té se s některými z vás uvidíme v květnu, konkrétně 18. 5. 2024. I o té se již brzy dozvíte podrobnosti. Ještě jednou tímto děkujeme všem, kteří s námi cruisingem otevřeli jaro a těšíme se znovu příště. Junk Rods!

Jose & Jindra

Napsat komentář