Na servis rozvodů na 300M jsme se s Viktorem chystali již déle. Až na Junk Grill jsme se dohodli, že ve stejný den zároveň pořešíme výměnu světla po nehodě, nárazníku (pro ten jsem bohužel ale nestihl ještě zajet, takže nakonec zůstal na příště) a chladiče, který již byl skutečně v dezolátním stavu.

Příprava

S ohledem na počasí – mimochodem, máme krásný začátek září – konečně padla volba na první sobotu devátého měsíce. Viktor přijel hned ráno a první věc, kterou jsme museli vyřešit, byl stahovák na řemenici. Měli jsme štěstí – Auto Kelly, které je nejblíže, má otevřeno i v sobotu a stahovák dodalo. Je sice velký, vhodný na náboje kol, ale s ohledem na to, že se v každém případě bude rozebírat předek auta, práci určitě zvládne. A do budoucna se hodí. 🙂 Po návratu jsem přeparkoval auta, najel s Viktorovým 300M do dvora – a jdeme na to. 

 

Postup je jasný – demontovat příčku nad chladičem, rozpojit hadice, vytáhnout větráky… Tady se zastavme. Chvilku pozornosti si zaslouží trubky motorového oleje a holendry na jejich koncích, které za žádnou cenu nechtěly povolit ze závitu na výměníku aniž bychom protočili trubky. Co teď? V mezičase dorazil i Gustaw, a tak s Viktorem sedli do auta a vydali se znova do Kelly, dokud bylo otevřeno, pro pertlovací sadu. Nějaké trubky tu mám, poradíme si, přinejhorším se uzavře okruh oleje bez chladiče.

Jdeme opravdu na to

Zpět do motorového prostoru. Větráky šly snadno, světlomet také. Viktor povolil nárazník, demontovali jsme kryt rozvodů. Zbývá vyndat chladič – a z ničeho nic holendry s námi začínají  konečně spolupracovat. Velké sikovky a vědomí, že máme pertlovačku, dělá své. 😅 Teď už by nic nemělo stát v cestě vyndání chladiče, jenže to by k němu nesměl být chladič klimatizace přišroubovaný vruty do podložek z opačné strany. Ach jo. Dali jsme hlavy dohromady a nakonec prostě vydali oba chladiče naráz – klimatizace byla i tak prázdná, někde uniká, a chladič už vypadal také hodně jetý, takže jsme se rozhodli ho vyřadit úplně. V tomto okamžiku před námi stálo 300M téměř kompletně bez předku. 😀

Nečekaně – ale překvapení to bylo příjemné – zbytek práce už byla skoro formalita. Rozvodovou sadu jsem měl doma, tak jsme ji raz dva vyměnili včetně vodní pumpy a řemenice na napínací kladce. Rozvody za chviličku hotové i s cigárkem v ruce. Nastartovat motor pro kontrolu, buď a nebo. Vše funguje, vodní pumpa neteče. Paráda. 😎 

Skoro hotovo

A teď už to jen nastrojit zpátky. Nový chladič šup tam, přehodili jsme ale spodní silentbloky ze starého kvůli lepší fixaci. Zapojit trubky, namontovat větrák. OK, a teď nové světlo a slícovat.  Rozhodli jsme se ale ještě před tím rovnou zalít motor a chladič chladící kapalinou (růžová G12 koncentrát 50:50 s destilovanou vodou) a odvzdušnit. Je to sice jednoduchá věc, ale trvá to u těchto motorů nějaké 2 hodiny. Nastartovat, pustit topení, postupně odvzdušňovat, nechat otevřít termostat a sepnout větráky, vypnout motor, dolít fridex a tak furt dokola, dokud z odvzdušňováku neteče voda jak z kohoutku, bez bublin a nezpěněná. Prostě 2 hodiny, pokud má to být pořádně. 

Patří se i zmínit, že stav drážkového řemene, který zajišťuje pohon alternátoru a servo pumpy byl na “emku” politováníhodný. A Viktor také dostal ode mě vynadáno, že je to samozřejmě na výměnu, a že ho měl koupit, myslet na to při příležitosti dělání rozvodů. Vše samozřejmě jen v dobrém a s úsměvem na tváři.  Bohudík jsem našel řemen stejné délky, místo šesti ale má jen pět drážek. I tak to ale je lepší než ten, co tam byl. S vědomím toho, že je užší, se bude muset vyměnit – i když, dokud bude fungovat, tak třeba i ne 😀 – jsem ho zdárně nainstaloval, narovnal a napnul. Vše v pořádku. 

Finále

Začalo nám docházet denní světlo, tak jsme sebou hodili, světlomet na místo, uchytit vrutem do nepohledové části zezadu (náhradní světlo též mělo ulomený držák), přehodit žárovky… Když jsme začali vracet nárazník na místo, již se šeřilo a poslední šroubky a matky jsme dávali na místo za doprovodu osvětlení z baterky. 😀 Trochu Junk Works, člověk se toho nesmí bát. A popravdě je to teď i slícováno lépe, než když Viktor přijel. Hlavní ale, že se zvládlo rozvody a chladič; bylo sice nutných pár úprav a předělávek, ale bez toho to na starších autech kolikrát ani nejde. Pokecali jsme u toho, ponadávali a posmáli se. Byl to moc fajn a zdárný den. Bohužel, nestihli jsme výměnu oleje, ale to je drobnost, kterou zvládne již snad každý. Viktor dle zprávy dojel domu v pořádku, a tak hodnotím, že se nám akce povedla. 🙂

Napsat komentář