Představte si, že by Evropská unie rozhodla, že od určitého data nesmí být počato ani jedno hříbě. Našla by k tomu určitě nějaké důvody, např. to, že se koně občas používají k tahání povozů na tvrdém povrchu asfaltu či žulových kostek, což nesvědčí jejich kopytům, že sem tam někoho kopnou či pokoušou, takže jsou nebezpeční, nebo že kálejí na zem a znečišťují tak životní prostředí.

Že to je naprostá blbost? Ale vždyť to je jedno, zda budou koně zakázaní. Už mnoho let máme technologie, které koně dokážou ve všem stoprocentně nahradit. Dnes nikdo nepotřebuje jezdit na koni denně do práce či do obchodu a tahat dřevo z lesa umí taky traktor, který navíc nespotřebovává naftu, když několik týdnů stojí. Koně musíte pořád krmit.

Ne, nepomátl jsem se. Evropská unie plánuje pomocí emisních norem de facto zakázat prodej nových aut se spalovacím motorem. Aktuálně to je ve stavu, že Evropská komise se chystá představit plán, který by od roku 2035 požadoval po nových autech nulové emise CO2, tedy by umožnil prodej pouze bateriovým elektromobilům a elektromobilům s palivovými články.

Nebudu příliš polemizovat nad tím, jestli v roce 2035 bude někdo chtít jezdit do práce spalovacím autem. Je pravděpodobné, že nebude, že technologický pokrok z elektromobilů udělá racionálně lepší volbu pro 99 % lidí ještě o několik let dřív.

Ale stejně jako nikdo nezakázal koně, parní stroj, mechanická počitadla a psací stroje, neměl by nikdo zakazovat spalovací motory. Jednak to ve světle předchozího odstavce pravděpodobně nebude potřeba, jednak uhlíkovou neutralitu spalovacích motorů dokáže zajistit syntetický benzín, který vyvíjí mimo jiných Porsche, a jednak by každá automobilka měla mít svobodu zvolit, jaká auta chce vyrábět a prodávat, a každý zákazník zvolit, jaké auto si chce koupit.

Jenže co bychom neobětovali pro iluzi lepších zítřků, že ano.

Marek

(Foto: Stellantis)

Napsat komentář