No tak, jak? Stačí mít dostatek sledujících na sociálních sítích. Mezi nimi se totiž vždycky najde hrstka dalších podobných, kteří tak tak dosáhli na řidičský průkaz, ale o to hlasitěji budou toho jednoho podporovat v jakékoliv kravině, která ho napadne.
Já už o tomhle tématu tak trochu psal před třemi lety, když jeden český boháč prohnal své Bugatti Chiron po německé dálnici rychlostí přes 400 km/h. Bylo to legální a nedošlo k nehodě, takže de iure bylo všechno v pořádku, přesto si internetoví křiklouni mohli klávesnice zlámat pohoršením.
Tentokrát to ale nebylo v Německu. Sice to taky nebylo 400 km/h, ale bylo to přes dvě kila na české dálnici, navíc s držením mobilu v ruce. Už na takovéhle pořízení materiálu proti sobě za dva přestupky zároveň a jejich zveřejnění na internetu vám to musí fakt pálit. I kdybyste měli sledujících pět a půl, je to nebetyčná kravina, kterou soudný petrolhead nikdy neudělá. Natož když jich máte desítky tisíc nebo kolik.
Internetoví křiklouni na sebe samozřejmě nenechali dlouho čekat. Jedni označovali „mamuta“, tedy Mercedes-Benz třídy S gen. W140, za „starou plečku“ – jejich omyl teď pomineme, není podstatný. Nebudu rozebírat ani debilovo následné mlžení, je úplně jedno, co navypráví. Horší jsou ti druzí internetoví křiklouni, co tak tak dosáhli na řidičský průkaz. Začali totiž debila napodobovat a dělat v provozu podobné věci.
Přitom na českých silnicích panuje celkem schůdný, ale křehký status quo. Policie sice má v některých oblastech prostor k šikaně či k tomu, odsoudit okamžitě řidiče k trestu pro mnohé likvidačnímu, ale mimo města jsou pevné radary spíše výjimečně a o místech, kde jsou, se řidiči často dozví přímo tam díky dopravnímu značení. Ne-li, existují poměrně spolehlivé databáze radarů v mobilních aplikacích i vestavěných navigacích některých aut.
Na řadě jiných míst je bezpečné jet o něco rychleji. (Na větším množství úseků českých silnic samozřejmě není možné bezpečně jet ani tou devadesátkou, ale o tom, co je to přiměřená rychlost, se rozepíšu jindy.) Někteří z nás, motoristů, to dělají. Pokud mají všech pět pohromadě, dbají přitom na bezpečnost.
Ale hlavně, hlavně to nesdílejí na sociálních sítích. Protože nejsou úplní debilové a jsou si vědomi toho, že kdyby se takových příspěvků vyrojilo hodně, status quo by se mohl změnit v jejich neprospěch.
Je úplně jedno, že překročení nejvyšší dovolené rychlosti samotné nemusí být a často není nebezpečné, že jde o nepřiměřenou rychlost, která často působí nehody. A že i tak násobně víc nehod způsobí nepozornost, nevěnování se řízení. (Fakt, mrkněte na statistiky nehodovosti, jsou veřejně dostupné na webu policie.)
Internetoví křiklouni si div klávesnice nezlámou, chytne se toho nějaký politik, který potřebuje před volbami nahonit nějaké body u té (značné) části národa, co potřebuje mít všechno nařízené a ze situace, kdy má zodpovědně učinit vlastní rozhodnutí, má bobky až za ušima, a narušení křehké rovnováhy mezi relativní svobodou na silnicích a dopravní policií vykazující činnost je na světě.
V tomhle případě to na sebe nenechalo dlouho čekat. Předseda podvýboru poslanecké sněmovny pro dopravu Jiří Slavík už na twitt… X napsal, že „je nutné řešit nezodpovědné chování všech, kteří svým lehkomyslným přístupem ohrožují životy ostatních a také politiky, kteří z toho mají švandu“.
Není možné, že to je náhoda, že to nesouvisí. Kdyby byla opravdu snaha řešit lehkomyslný, životy ohrožující přístup, tak by byla debata o tom, že se lidi nedívají do zrcátek, neumí se připojovat na dálnici a nevěnují se řízení. Jenže v takovém případě by takový tweet přišel pár dnů po zveřejnění statistiky nehodovosti za uplynulý rok. Ne pár dnů po tom, co debil veřejnost informuje o svých dvou přestupcích.
Klidně argumentujte, že ten debil chce jen pozornost a proto se pochlubí porušováním zákona. Ví, že tak triggeruje spoustu internetových křiklounů. Já mu ale na jeho narcismus naprosto kašlu, chci svobodně jezdit po silnicích, ne se bát, že za každým rohem číhá policie s radarem. (Ono totiž není zas tak složité zavést na všech dálnicích plošně úsekové měření rychlosti. Mýtné brány na to jsou technicky připravené už roky. A některým internetovým křiklounům nestačí pravomoc policie zadržet na místě řidičák, i když je člověk pouze podezřelý z přestupku, chtěli by zabavovat rovnou auta.)
Doufal jsem, že dostal od ostatních členů strany Motoristé sobě, za kterou kandidoval a která měla bojovat za zájmy řidičů, tak drsnou čočku, že už nikdy takovou hloupost neudělá. Podle toho, co mlel na různých místech Macinka, si to ale až tak moc nemyslím – není-li obhajoba pana europoslance jen veřejným výstupem. Ten se navíc čerstvě konečně přestal vytáčet a přiznal se, ale na způsobené škodě na křehké rovnováze to nic moc nezmění.
V každém případě, pokud k nějakému nárůstu represe dojde, doufám, že si národ bude pamatovat, který debil to způsobil.
Marek