Aby bylo jasno hned zkraje – cyklisté na silnicích mi nevadí. Nevadí mi vesměs žádný dopravní prostředek na silnici. Rychlejší, pomalejší, je to vlastně jedno, ba dokonce bych řekl, že je dobře, že lidi mají možnost se přemisťovat mezi dvěma body jinak než chůzí. Má to ale své meze. Meze dané zákonem, povinnou výbavou, obecně předpisem, dle kterého vozidlo, ač už motorové či nemotorové, musí splňovat nějaké podmínky pro to, aby mohlo jezdit po veřejných silnicích. A zde začíná ten dvojí metr.

Začal bych možná tím, co všem je již dávno známé, a velmi často zmiňované: motorová vozidla musí být registrovaná konkrétním způsobem, tak, že podle jejich RZ (registrační značky) musí být dohledatelný jejich konkrétní provozovatel, ať už to je fyzická osoba nebo firma. Tu RZ musí vozit vystavenou podle určitých pravidel a pokud to nedělají, hrozí likvidační tresty. Musí mít zřízeno pojištění odpovědnosti, tzv. povinné ručení, a musí dle stanovených intervalů na technickou prohlídku, kde se kontroluje, jestli splňují zákonem dané podmínky. A aby ty podmínky člověk splnil, samozřejmě to stojí dost peněz.

Motorová vozidla mají povinnost procházet technickou kontrolou.
Motorová vozidla mají povinnost procházet technickou kontrolou.

O čem se již tak často nemluví, je fakt, že i nemotorová vozidla musí splňovat konkrétní podmínky pro provoz na veřejných komunikacích dané zákonem. Jízdní kolo musí být dle přílohy č. 12 vyhlášky 341/2014 Sb. vybaveno přední a zadní brzdou, přední bílou odrazkou, zadní červenou odrazkou, dále musí mít oranžové odrazky (z obou stran obou pedálů), a oranžové odrazky v pletení předního, zadního nebo obou kol (a to minimálně jedna z obou stran).

Policie nese díl viny

To jsme si shrnuli jen to, co zákon vyžaduje. Bohužel, zde se dostáváme k problému, na který se snažím upozornit tématem článku. A to je přesně ten dvojí metr.

Osobně vnímám, že policii se vůbec nechce kontrolovat cyklisty a splnění oné vyhlášky vymáhat. Projedou kolem nich dva či tři vedle sebe (tímto porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích v § 57 odst. 2 a 3), bez odrazek či za snížené viditelnosti bez světel, a ze strany policie na to není žádná reakce. Ale když kolem nich projede auto bez rozsvícených světel, ihned si na řidiči „smlsnou“ pokutou přinejmenším pětistovku.

Když se člověk pokusí jakéhokoliv cyklistu slušně upozornit na to, že nedodržuje zákony a jeho vozidlo nesplňuje předpisy, a tedy na veřejné komunikaci nemá co dělat, dostane se mu urážek, nadávek, či aspoň odpovědi, aby se nestaral.

Jezdí bez světel, bez odrazek, bez znalostí dopravních předpisů, bez jakékoliv možnosti identifikace, bez odpovědnosti, bez starostí.
Jezdí bez světel, bez odrazek, bez znalostí dopravních předpisů, bez jakékoliv možnosti identifikace, bez odpovědnosti, bez starostí.

Když se tak zamýšlím, to je vlastně skvělé. Představujete si chovat se v autě stejně, jako se chovají někteří cyklisté? Mám sportovní/závodní auto, nepotřebuji světla, tak je odmontuji. No a co? Pojedu si uprostřed silnice a nenechám se nikým předjet. Pojedu na červenou, po chodníku, v protisměru jednosměrkou. Skvělé.

Bohužel, toto je realita nejen okresních silnic druhých a třetích tříd, ale nezřídka i ve městech. Tímto chci říct, že poslední roky sílící rozkol mezi řidiči motorových vozidel a cyklisty má dle mého názoru na svědomí zejména Policie České republiky.

To oni měří účastníkům silničního provozu dvojím metrem. To oni kašlou na vynucování dodržování zákona cyklisty, třebaže cyklisté jsou taky řidiči – řidiči nemotorových vozidel. Ba co víc, cyklista ani nemusí znát zákony, které se na něj vztahují, prokázat to složením zkoušky a následně nějakým průkazem. A policii to nevadí. Naopak kdyby někdo řídil auto bez řidičského oprávnění, stihla by ho mnohatisícová pokuta a zákaz řízení.

Jezdí vedle sebe, absenci povinných prvků „ospravedlňují“, tak, že to přeci je „závodní kolo“, a řidičům se vysmívají.
Jezdí po silnicích vedle sebe, absenci povinných prvků „ospravedlňují“ tak, že to přeci je „závodní kolo“, a řidičům se vysmívají.

Cyklista pojede po silnici na místo souběžně vedoucí cyklostezky, a policie opět na to nereaguje. Cyklista ale reaguje vulgární gestikulací na to, když na něj nějaký řidič zahouká. Vypadá to tak, i s ohledem na nečinnost PČR, že vlastně on gestikulovat může, ale já jako řidič motorového vozidla ho ani nesmím upozornit na to, že porušuje zákon.

Sražený cyklista neměl na silnici co dělat, přesto potrestali řidiče auta

Přesně si vybavuji jednu situaci mého kamaráda, který byl odsouzen a dostal zákaz řízení za to, že prý nepředvídal. Nehoda se stala tak, že cyklista mu vjel pod auto z polní cesty, aniž by mu dal přednost. Neměl světla, odrazky, ani přilbu (ano, přilba není povinná nad 18 let, pouze doporučená), ale nikdo nebral v potaz, že dotyčný „poškozený“ neměl co dělat na veřejné komunikaci.

Za aktuální vztahy mezi řidiči a cyklisty se Oprávněně můžeme zlobit na policii. Jejich přehlížení problematiky cyklistů a jejich bezpečnosti na silnici opravdu nevyřeší nařízení odstupu 1,5 m při předjíždění. (Kteréžto pravidlo navíc nelze nazvat jinak než zpraskem, protože jednak stanovuje novou povinnost jen jedněm řidičům a druhým nikoliv, a navíc vůbec nebere v potaz skutečné úzké silnice, které mají třeba tři, 3,5 metru šířky. A že jich je v Česku požehnaně. Detailněji se mu budeme věnovat v jiném článku.)

Takhle to má vypadat - přilby, odrazky, světla.
Takhle to má vypadat – přilby, odrazky, světla.

Abyste nechápali špatně, rozhodně to nejsou všichni cyklisté, kteří takto jezdí. Většina z nich předpisy dodržuje. Ale už z toho, že kdykoliv vidím cyklistu řádně osvětleného, mám chuť zastavit a poděkovat mu, je znát, že nezodpovědných cyklistů je hodně.

Nemám problém být vůči cyklistům ohleduplný a dodržovat zákony. Pod podmínkou, že cyklisté také budou dodržovat zákony. A věřím tomu, že těch, kteří by s tím měli problém, je naprostá menšina. Teď už jen ať policie zanechá šikany jen jedné skupiny řidičů a začne všem měřit stejným metrem.

Anis & Marek

Foto: Anis, Pixabay

Napsat komentář